Godt Android-design – Om at arbejde “med” eller “imod” en platform

Hen over sommeren har vi udviklet en Android-klient til tidsregistrering for virksomheden TimeLog. Vi har tidligere lavet en iPhone app, som rent designmæssigt lagde sig tæt op ad TimeLogs andre tidsregistreringsklienter.

Men for Android-klienten valgte TimeLog at lægge designet op ad de anbefalinger og best practices, som er for Android apps. Resultatet skiller sig en del ud fra TimeLogs andre produkter. Til gengæld er der en række fordele ved at “arbejde med” og ikke “mod” platformen.

De fordele jeg ser, er:

  • Resulatet fremstår som mere “naturligt” på Android-platformen
  • Brugerne har nemmere ved at afkode og anvende app’en
  • App’en er mere fremtidssikret i forhold til opdateringer af Android OS’et
  • Fordi designet stort set udelukkende benytter standardkomponenter har app’en fået en del features “forærende” – og det har været nemmere at indbygge f.eks. swipe og long-press – som gør app’en mere brugervenlig
  • Samtidigt fremstår TimeLogs designlinje alligevel stærkt ved at logo mv. er blevet indarbejdet i app’en på

Pointen er simpel: Man får mere app for pengene, hvis man designer med – og ikke mod – en platforms logik og best practice. For at kunne gøre dette er det en forudsætning at især den grafiske designer investerer noget tid i at læse om og forstå hvordan platformen fungerer. Vi møder mange grafikere der har masser af erfaringer og holdninger til iOS-platformen – den samme viden og engagement er desværre ikke altid til stede i forhold til Android-platformen.

Det er TimeLogs grafiker, Anders Brandstrup, der har stået for designet – og Anders og Greener Pastures har lavet IA og wireframes sammen.

Nedenfor er vist et par skærmbilleder fra Android app’en – så kan du selv vurdere resultatet – eller hente app’en fra Google Play:

 

 

 

 

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69