7 råd til bedre design af app-ikoner

7 råd til bedre design af app-ikoner

En (native) mobil app er et lille stykke software skabt til at fungere på din telefon. Apps til Android-telefoner hentes via Google Play og apps til iPhone fra Apple’s App Store. Hver app er i Google Play og App Store repræsenteret af et app-ikon og et navn.

Dit app-ikon er i konkurrence med rigtig, rigtig mange skæve, skarpe og veldesignede alternativer. Så der er god grund til at prioritere designet og give det tilstrækkelig tid. Din første ikon-idé er sjældent den bedste og du har travlt, hvis du først går i gang 10 minutter i upload-til-appstore. Men hvordan skal man egentlig gribe designarbejdet an?

1. Keep it simple (men aldrig kedeligt)

Dit app-ikon skal både fungere i stor størrelse i App Store (1024x1024px) og i temmelig små udgaver fx. på din telefons settings-sider (29x29px). Dit ikondesign skal altså være enkelt nok til at overleve de mindste repræsentationer – men ikke så enkelt, at de større udgaver virker ufærdige. iOS og Android har forskellige designkonventioner, men fælles for begge (og andre i øvrigt) er fokus på en enkelt, genkendelig llustration. Nogle ikoner har mere grafisk støj end andre, men de bedste har altid et tydeligt fokus.

Designere vælger ofte at tegne ikonet i største udgave og siden skalere til de øvrige størrelser, der er behov for. Det er ok, så længe man husker at teste ikonet i alle størrelser undervejs.

2. Skru op for farve og kontrast (men vær konsekvent)

Dogmet er altså, som udgangspunkt, enkelhed. Den illustrative detaljegrad må holdes nede, men der er heldigvis flere tangenter at spille på, når målet er at skabe interessant illustration. Stærke farver, markante former, modige farvesammensætninger og brug af høj kontrast kalder på opmærksomhed. Og her skal man selvfølgelig huske at være konsekvent og loyal overfor appens øvrige designsprog.

3. Lad være med at vise dit logo i app-ikonet

… med mindre du har en rigtig god grund. Dit app-ikon skal være et kondensat af din apps primære funktionalitet og grafiske stil. Din virksomheds logo kan sjældent varetage denne opgave, da logoet er en generel, visuel repræsentation af hele virksomheden. Men der er selvfølgelig undtagelser. For nogle organisationer gælder det, at appen enten er kerneydelsen eller stiller kerneydelsen til rådighed. Eksempler herpå er Netflix, DR og TV2.

DR og TV2 er i øvrigt gode eksempler på afsendere af flere apps, fx. apps dedikeret til radio, tv, børne- og underholdningsuniverser og spil. Når jeg som bruger leder efter en app, der viser DR tv, så er det bekræftende for mig at møde et app-ikon, der tydeligt kommunikerer “DR tv”. Man ender her med et typografisk app-ikon, der måske ikke får topkarakter for originalitet, men til gengæld løser præcis den opgave, det skal. Det lykkes, fordi DR som afsenderorganisation har styr på sin brandarkitektur og en holdbar strategi for sine app-ikoner. Og i øvrigt fordi DR’s logo, i kraft af lav grafisk kompleksitet, egner sig til ikonbrug.

4. En god app er en god start

De bedste apps løser veldefinerede opgaver for afgrænsede målgrupper. De fungerer som relevante og præcise redskaber. Og det er betydeligt nemmere at tegne symbolet for et præcist redskab end en diffus feature-samling og det giver mulighed for den bedste historiefortælling og mest sammenhængende brugeroplevelse.

5. Lad være med at skrive appens navn i app-ikonet

Lange bogstavbeskrivelser har ikke noget at gøre i dit ikon. Du kan slippe afsted med at vise et enkelt bogstav som illustration, men det kræver en indsats af få det ikon til at fremstå originalt. Desuden vises dit app-ikon altid i sammenhæng med appens navn. Redundans her udnytter ikke ikonets fulde formidlingspotentiale.

6. Kend din genre og vær original

I App Store er apps kategoriseret efter genre. Før du designer dit app-ikon, bør du researche både dit felt og den genre, dit ikon skal begå sig i. Beslut om der er konventioner, du vil følge eller bryde.

De fleste app-ikoner læner sig i dag stilmæssigt op ad “flat design“, som er et meget minimalistisk designsprog med hovedvægt på enkle, grafiske farveflader og sparsom brug af 3D-metaforer. Forud for flat design herskede “skeumorphism” og vi så mange ikoner med naturalistisk gengivet træstruktur, skinnende metaller og naturtro drejeknapper. Den ene stilart er ikke mere rigtig end den anden, men overvej hvilke signaler dit valg vil sende.

7. Prioritér dit app-ikon

Man kan komme til at udskyde app-ikon-designet til sidste øjeblik, for der er mange andre opgaver og beslutninger i app-udvikling, der har brug for din opmærksomhed. Men det er en rigtig dum idé. Måske er designet givet på forhånd, fordi din organisation har en vandtæt designstrategi. Måske er der behov for et nyt, originalt designkoncept. Den gode designproces starter tidligt nok; den ledes af et lille, beslutningsdygtigt team og tager udgangspunkt i den konkrete problemstilling fremfor personlig præference.

Skriv en kommentar

 
Af Louise Spanget-Larsen
louise@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69