Tap, dobbelt-tap, pinch, swipe, scroll, long press, drag og fling – de usynlige interaktioner, du med fordel kan anvende i din mobilnavigation, bliver på engelsk kaldt “touch gestures”.
Disse små håndbevægelser henover skærmen er blevet en integreret del af, hvordan vi bruger og navigerer i apps i dag. Lige siden 2017, hvor Apple introducerede deres iPhone X, som for alvor gjorde brug af gestures til navigation, er det blevet en trend på tværs af telefonerne at skifte software-knapperne ud med gestures. Og det er dermed også blevet en selvfølge for mange brugere, hvordan man navigerer via gestures.
Touch gestures kan overordnet set inddeles i 3 hovedkategorier:
Navigation. Gør det muligt for din bruger at navigere rundt i din app let og bekvemt. Swipe frem og tilbage mellem sider, træk en side op fra bunden af skærmen etc.
Action. Gør det muligt for brugeren at fuldføre en opgave. Coop appens ‘betal’-knap aktiveres eksempelvis via swipe.
Transform. Gør det muligt for brugeren at ændre på et objekts størrelse, position eller rotation. Det kan for eksempel være at anvende pinch for at zoome ud på et kort.
Hvad forventer brugeren?
Det kan være problematisk hvis man glemmer at supportere de mest almindelige interaktioner på de forskellige platformes styresystemer. Lad os bare tage “gå tilbage”-funktionaliteten på henholdsvis iOS og Android som eksempel:
En iPhone-bruger vil til enhver tid forvente, at de kan swipe fra venstre mod højre for at gå tilbage til den forrige side de var på, hvorimod en Android-bruger vil anvende den integrerede tilbage-knap i bunden af deres skærm. Så hvem har i grunden brug for en tilbage-knap placeret så højt oppe på telefonens skærm, at den nærmest er umulig at nå med tommelfingeren? Mit gæt er, at den vil forsvinde over tid og endelig blive overtaget af swipe.
Det er derfor en god idé at imødekomme brugernes forventninger til basale navigationsbevægelser, som de allerede er bekendte med. Det er vigtigt at følge standarden, og det er vigtigt at dine gestures-baserede interaktioner er intuitive, så dine brugere forstår at bruge dem. Gør man det godt, har man en app, som fungerer, og som i højere grad vil blive accepteret af brugerne.
Et mere clean udtryk, men pas på!
Gestures kan gøre din apps design mere simpelt og mindre rodet og i det hele taget mere pænt og overskueligt at se på. Med gestures kan man helt undlade nogle af de normale klik-baserede synlig knapper og dermed frigøre værdifuld skærmplads til andre formål. Men det kan altså også blive for usynligt det hele. Og det kan i værste fald påvirke din apps brugervenlighed i en negativ retning, hvis brugeren ikke forstår, hvordan de skal bruge din app.
Undgå derfor at opfinde og definere nye gestures til en handling, som allerede har en standard gesture. Gør som brugeren forventer, så der ikke opstår unødig forvirring i navigationen.
Definerer du alligevel en ny gesture, fordi du eksempelvis laver et spil, er det vigtigt at lære brugeren, hvordan de gør brug af denne. Skær det ud i pap og gerne med animationer, der forklarer, hvordan de gør i praksis.
Genvej til hurtigere udførelse
Gestures kan med fordel anvendes som genveje til at udføre en handling hurtigere end ved at klikke på en knap i interfacet. Det vil altså sige, at knappen stadigvæk er visuelt til stede på skærmen, men også kan aktiveres ved en simpel håndbevægelse over skærmen. Lær dine brugere at gesturen eksisterer ved at simulere en bevægelse, når de klikker på knappen. F.eks. kan en kasse animere til siden, som havde du swipet den til siden med din finger.
På den måde kan dine brugere ikke gå galt i byen, når de skal bruge din app. Og du tilgodeser tilmed også superbrugeren, som kan optimere til en hurtigere og mere effektiv brug af din app.
Et skridt videre end blot håndbevægelser
Gestures er primært håndbevægelser på din touchskærm. Men det kan også være at ryste, tilte eller flytte din telefon fysisk.
I Apples mail app kan man ryste sin telefon for at fortryde ens seneste ændringer, hvis man eksempelvis er kommet til at slette en email ved en fejl.
At tilte og flytte telefonen anvendes som oftest i spil, hvor man f.eks. kan tilte telefonen for at få en bold til at trille rundt på skærmen, som var det en bold på en overflade i virkeligheden.
Play it safe
Gestures kan altså medvirke til en mere smidig navigationsoplevelse i din app. Men eftersom det er en usynlig interaktion, så ved brugeren ikke nødvendigvis, at de kan bruge den. Derfor er det vigtigt, at du som udgangspunkt kun anvender gestures som supplement til allerede synlige interaktionselementer på skærmen, eller som genveje til hurtigere udførelse af samme.
Er din app ikke et spil, så hold dig som udgangspunkt til velkendte standard gestures samt tilpas dine gestures til om det er en iOS- eller en Android-bruger, som skal udføre dem.
Læs mere om mobilnavigation
Design er ikke kun en æstetisk grænseflade. Det er i høj grad også navigation. Læs mere om f.eks. hamburgermenuen, tab bar og tommelfingerzonen i resten af serien om mobilnavigation af Greener Pastures Senior Designer Lærke Lyhne.