Tommelfingeren er forretningskritisk

Tommelfingeren er forretningskritisk

Nogle kan måske huske, da vores mobiltelefoner var kæmpestore klodser. Så blev de bittesmå. Og nu er de vokset igen.

Større skærme har betydet, at det kan være svært at betjene telefonen kun med én hånd. Mange brugere har lært sig at vende telefonen, så man kan bruge begge hænder til at taste. Brugerne er i det hele taget blevet mere kreative og fleksible, når det handler om at betjene telefonen.

Trods skærmens vokseværk, og brugernes fleksibilitet, så er det dog stadig tommelfingeren, der står for det forretningskritiske arbejde på telefonen.

Den grønne zone

De fleste aktiverer telefonen med deres tommelfinger. Og vi har vænnet os til, at langt de fleste vigtige knapper sidder i tryk- eller swipehøjde for tommelfingeren. F.eks. swiper man med tommelfingeren for betaling i Coop appen, men også langt de fleste andre apps, der inkluderer betaling. 

Appshops har ofte også køb/læg i kurv inden for rækkevidde af tommelfingeren – i det hele taget har apps, hvor brugssituationen er on the go, al den vigtige navigation i den nederste tredjedel af skærmen.

Modellen her viser, hvor stor en del af skærmen, vi forventer, at en almindelig bruger vil kunne nå med sin tommelfinger. 

Den øverste del af skærmen er nærmest umulig at nå uden at justere grebet om telefonen. Og i nogle brugssituationer vil det være nok til, at brugeren ikke gennemfører den handling vi ønsker – simpelthen fordi det er for besværligt!

Derfor er det vigtigt at placere de vigtigste interaktioner, herunder call-to-action (CTA) knapper, indenfor tommelfingerens komfortable rækkevidde,  som vil være i bunden og til dels midten af skærmen. 

Det betyder ikke, at resten af skærmen ikke kan tages i brug. De andre felter spiller blot en anden rolle. 

Brugssituation og navigation hænger sammen

Når vi designer til touchskærme, bør tommelfingerens zone altid spille en afgørende rolle i valget af navigationsmønster. Naturligvis afhængigt af, hvad det er for en situation, vi forventer at brugeren er i, når de bruger appen.

I nogle situationer har brugeren god tid og kan bruge både tommel- og pegefinger, og måske endda begge hænder til f.eks. at taste længere beskeder eller spille et spil. Det er sandsynligvis, når de er i ro.

Andre gange bevæger de sig, når de bruger appen, og er tilmed måske under tidspres. Det kan være, når man betaler for en mobilbillet eller betaler for en vare, f.eks. gennem Coop Scan&Betal appen. Her vil man gerne hjælpe brugeren med at lave så kort vej som muligt til den forretningskritiske knap – nemlig “betal”.

Coop app

Når vi arbejder med designet af vores navigation, skal vi altså kigge alle flows igennem – hvilken situation er brugeren i, og er den forretningskritiske interaktionsmulighed inden for rækkevidde af tommelfingeren?


Læs mere om mobilnavigation
Design er ikke kun en æstetisk grænseflade. Det er i høj grad også navigation. Læs mere om f.eks. hamburgermenuen, tab bar og swipes i resten af serien om mobilnavigation af Greener Pastures Senior Designer Lærke Lyhne.

 
Af Lærke Lyhne
laerke@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69