Huskeliste til upload til App Store

Vi har efterhånden lavet en del iPhone-projekter, og udover selve applikationen er der en del følgeleveringer med til en release – også kaldet “Collateral”. Nogle gange står vi for disse leveringer – nogle gange står kunden for en del af disse.

Vi har lavet en lille huskeliste til disse colllaterals. Alle nedenstående delleveringer skal være på plads før en app kan uploades til Apples App Store.

  1. Lille logo. Format 57×57 pixels, enten PNG eller JPEG. Det lille logo vises på brugerens telefon.
  2. Stort logo. Format 512×512 pixels, enten PNG eller JPEG. Det store logo vises i Apples App Store. Typisk er de to logoer visuelt ens.
  3. Navn til applikationen. Alle apps på App Store skal have et unikt navn. Dette navn kan godt variere i forhold til det navn som vises på telefonens skærm.
  4. Beskrivelse af applikationen. Denne beskrivelse vises i App Store og må maksimalt være 4.000 tegn. En god tekst er afgørende for hvor mange apps der downloades. Teksten skal leveres på alle de sprog som applikationen skal markedsføres på – samt engelsk.
  5. Kategorier. Apps i App Store er kategoriseret og kan findes i to kategorier. Vælg disse med omhu. Når først applikationen er uploadet kan kategoriseringen kun ændres i forbindelse med upload af en ny version af applikationen.
  6. Nøgleord (keywords). Maksimum 100 tegn. Når brugeren søger efter apps i App Store bruges de nøgleord der indtastes her. Nøgleord kan kun ændres i forbindelse med upload af en ny version.
  7. Application URL. Link til en webside, der beskriver applikationen eller til den service eller virksomhed applikationen er relateret til.
  8. Support URL. Link til et website, hvor brugere kan få support.
  9. Support mailadresse. Mailadresse, hvor brugerne kan få besvaret supportspørgsmål.
  10. Skærmbilleder. 5 skærmbilleder der illustrerer app’ens funktionalitet. Format: 480×320 pixels eller 320×480 pixels, JPEG, PNG eller TIFF. Disse skærmbilleder vises i App Store og er et afgørende element for salget af app’en.
  11. Labels. Hvis app’en skal oversættes og kunden står for oversættelsen, er det nemmeste at levere disse i et regneark.
  12. Pris. Apps i Apples App Store sælges ud fra nogle fastlagte priser og valuta-kurser. Den mindste en app kan koste er f.eks. $0,99 – hvilket Apple omregner til €0,99 eller 6 DKK. Ligemeget om kursen på euro stiger eller falder i forhold til den amerikanske dollar vil Apple holde fast i denne struktur.
  13. Lande. Skal app’en kunne købes eller hentes globalt – eller skal salget begrænses til bestemte lande.

Dette er de vigtigste collaterals der skal være på plads for at kunne uploade en App til Apples App Store.

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69