Huskeseddel til iOS App Store upload

Når man har arbejdet i et par måneder på at designe og udvikle en app, så er det er altid rart når næste skridt er at få appen uploadet. Dette er typisk en fase hvor der skal indsamles forskelligt materiale og tages endelig stilling til kommunikationen omkring appen.

Her er en lille huskeseddel over hvilket materiale der skal produceres forud for en iOS App Store upload og et par gode råd til de enkelte dele.

Navn på afsender

Hvis det er den første app I udgiver på en Apple-konto, så skal I tage stilling til hvilket navn I bruger som afsender. Skal der f.eks. stå “SAS”, “SAS Group”, “Scandinavian Airline Systems” eller “SAS Danmark”? Navnet på afsender vises flere steder i App Store og det er vigtigt at det er det navn som slutbrugeren vil kunne genkende.

Det er ikke nemt at ændre navnet senere – så ram rigtigt første gang.

Navn på appen

Navnet på appen er også tit en overvejelse. Det er selvfølgelig noget af det første man overvejer og helst beslutter i designfasen, men der er alligevel nogle overvejelser om navnet i forbindelse med upload.

Der kan vises to forskellige varianter af navnet i App Store og på telefonen. Lad os sige at vi har en generel app til SAS med informationer om afgange og billetter. På telefonen er der kun plads til navne med 10-15 karakterer, så på telefonen vil vi gerne kalde appen “SAS” eller “SAS Tickets”. Men den begrænsning er der ikke i App Store, så der vil vi gerne kalde appen for “SAS Tickets and Flight information”.

En anden typisk overvejelse er om navnet er afsender- eller modtager-orienteret. Det kan ikke understreges nok, at navnet på appen skal give mening for brugerne og kommunikere hvad appen gør.

Kategori

Næste valg er under hvilke to kategorier en app skal placeres. Kategorierne er f.eks. “Books”, “Business”, “Catalogs” o.s.v. Der er pt. 24 kategorier man kan vælge fra.

Den vigtigste kategori er den primære kategori. Hvis du f.eks. vælger “Books” så vil der stå “Books” som kategori når brugeren læser om appen.

Den sekundære kategori bruges i forbindelse med søgning, hvor appen også vil være at finde i søgeresultatet. Derfor skal man altid både vælge en primær og en sekundær kategori.

En overvejelse i forbindelse med valg af den primære kategori er hvor let eller svært det er at komme i Top-10 i den valgte kategori. Det er uendeligt meget sværere at få en app i top-10 i kategorien “Games” end i kategorien “Reference”. Udover den anerkendelse der ligger i at have en app på Top-10, så er det interessant fordi det er stærkt selvforstærkende og giver en masse downloads. Set som marketingskanal er det i Top-10 listerne at App Store reelt rykker.

Du kan tjekke hvor let eller svært det er at komme til tops i en kategoris top-10 ved at undersøge hvor top-1 fra to forskellige kategorier ligger på den generelle top-100.

Beskrivelse

Beskrivelsen af appen skal være kort og præcis. Det er vigtigt at teksten er skrevet ud fra brugerens synsvinkel og besvarer spørgsmålet: “hvad får jeg ud af at bruge appen?”

På samme måde er de første par linjer langt vigtigere end resten af teksten. Efter ca. fire linjer skærer App Store automatisk teksten og viser en “read more” knap. Derfor skal man gå lige til stålet og forklare hvorfor netop denne app kan løse brugerens problem.

Keywords

Keywords bruges i forbindelse med søgninger. Du kan lave 100 karakterer keywords, hvor de enkelte ord eller fraser er afskilt af kommaer. Igen skal man forsøge at sætte sig i brugerens sted og tænke over hvilke keywords vil brugeren bruge til at søge efter en app. Ligesom SEO kan man finde utroligt mange råd og holdninger på nettet om hvilke keywords man skal bruge.

Jeg vil mene at det vigtigste er:

  • Sæt dig i brugerens sted, hvilke ord vil brugeren anvende til at finde eller beskrive appen
  • Undgå gentagelser
  • Undgå meget generelle termer
  • Undgå keywords der ikke er relevante for din app
  • Lad dig inspirere fra Google AdWords

Hvis appen udgives på flere sprog er det vigtigt at lave en App Store-beskrivelse for hvert sprog og derved et sæt keywords per sprog.

Keywords kan kun ændres når der uploades en ny version af appen.

Support og Marketing URLs

I forbindelse med en app submission kan man tilføje 2 URL’er som vises sammen med beskrivelsen af appen. Hvis der er lavet et Campaign Site til appen er det klart at det er bedst at linke til dette. Ellers vil det typisk være virksomheden eller organisationens website der linkes til.

Billeder

Billederne af appen er utrolig vigtige. De fleste brugere læser ikke en beskrivelse af appen, men kigger på billederne for at vurdere om appen kan hjælpe dem. Derfor er især det første billede afgørende vigtigt fordi det er det billede man ser på telefonen.

Typisk laves billederne som skærmbilleder af appen. I nogle tilfælde fungerer det bedre at lade en grafiker lave skræddersyede billeder til App Store, som typisk viser appen brugt i den kontekst den er lavet til.

Rent praktisk skal der uploades billeder for de platforme appen understøtter. Så hvis appen er lavet både til 3,5” og 4” Retina skærme (iPhone 4 og iPhone 5), så skal der uploades billeder i disse størrelser.

Billedestørrelserne er:

  • iPhone 4 Retina (3,5”): 960×640, 960×600, 640×960 eller 640×920 pixels
  • iPhone 5 Retina (4”): 1136×640, 1136×60, 640×1136 eller 640×1096 pixels
  • iPad (enten Retina eller ikke-Retina): 1024×768, 1024×748, 768×1024, 768×1004, 2048×1536, 2048×1496, 1536×2048 eller 1536×2008 pixels

Billederne kan kun skiftes i forbindelse med upload af nye versioner. Så det er vigtigt at de billeder der vælges er gode og relevante og sælger appen godt.

Kontaktperson

Kontaktoplysningerne på en person som Apple kan kontakte hvis de har spørgsmål i forbindelse med godkendelse af en app.

Review noter

Er der specielle forhold som gør sig gældende, som Apple skal vide i forbindelse med godkendelse af appen

Demo Account

Mange apps kræver et login. Her skal Apple have et test-login så de kan teste hvad appen gør og om den leverer hvad der står i beskrivelsen.

Huskeseddel – følgende materiale skal være klar for at kunne uploade en app til App Store

  • Navn på afsender (kun første gang man uploader en app)
  • Navn på app (på telefonen og i App Store)
  • Primær og sekundær kategori
  • Beskrivelse
  • Keywords
  • URL’er til relaterede website(s)
  • Billeder
  • Kontaktperson

 

1 kommentar

  1. super info lige at få med ! tak for dette indlæg :)

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69