iPhone-app som game controller til spil på storskærm

For Designit har vi udviklet en app for Novo Nordisk (link til App Store), som skulle bruges til en kongres om diabetes (European Association for the Study of Diabetes).

Udover nyheder, program for kongressen med integration til iPhonens kalender og en QR-scanner, så brugerne kunne scanne 2D-stregkoder ved Novo Nordisks stand og få mere information om produkter o.lign., skulle app’en fungere som controller til et spil, der kørte på en 50″ storskærm på standen:

(Billede fra Designit)

Spillet er udviklet i Flash og AIR af Designit.
Der var en hel del udfordringer i at bruge en iPhone-app som controller til et sådant spil – for eksempel:
  • kun én person ad gangen må spille
  • man skal stå ved storskærmen for at få lov til at starte spillet
  • spillet har ikke nogen server, så app’en kender ikke adressen eller IP-nummeret til spillet
Vi lavede en løsning, hvor brugeren skal indtaste en “game ticket”, som er et tal, der bliver vist på storskærmen, når der ikke er noget spil i gang. Det løser problemet med, at man ikke må starte spillet, hvis man ikke står ved storskærmen. Og den person, der først indtaster den viste game ticket, får lov til at spille (kun ét spil – derefter bliver der vist en ny game ticket).

For at løse problemet med kommunikation mellem spillet og app’en, valgte vi at bruge en tjeneste, der hedder Pusher. Grundlæggende fungerer Pusher ved at broadcaste beskeder til alle klienter, der lytter på en bestemt “kanal”. Når brugeren vipper sin iPhone for at styke spillet, sendes der accelerometerdata til Pusher, som sender det videre til alle klienter, der lytter – det vil sige Flash-spillet. Og tilsvarende når spillet er slut, sendes der en besked fra spillet med brugerens score.

Der findes kode-biblioteker til både Flash og iOS, så det er ret let at implementere denne form for klient-til-klient-kommunikation.

Læs mere om app’en her

Skriv en kommentar

 
Af Jens Willy Johannsen
jens@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69