Når vi snakker med kunder, så bruger vi tit lang tid på at snakke om hvornår deres kunder anvender apps, i hvilke situationer apps er computeren overlegen, hvilken “mental tilstand” man skal forvente brugeren er i, når hun bruger apps på telefonen.
I fredags var jeg til en lille konference om App-markedet, hvor Jes Brinch fra e-conomic brugte termen “The App Moment” til netop at beskrive denne situation. (Jeg tror at Jes havde udtrykket fra en anden taler – men jeg fangede ikke lige hvem.)
Ikke alle apps rammer “The App Moment”, men jeg synes alligevel udtrykket er meget rammende.
“The app moment” er:
- Når man lige har ti minutter hvor man ikke skal noget
- I toget, i bussen, i venteværelset, når man venter på børnehavebussen
- Når man godt vil lege med sin telefon, men ikke gider åbne sin computer
- Når man godt vil underholdes
- Når man keder sig
Dette sætter nogle klare rammer for hvad der karakteriserer en god app:
- Den gør een ting, som den gør godt
- Den åbner hurtigt og leverer værdi med det samme
- App’en åbner den mest brugte funktion eller side med det samme – menuen gemmes som en valgmulighed
- Den har et enkelt og overskueligt brugerinterface, fordi man skal kunne bruge app’en i bussen, stående, med handsker på etc.
- Den følger standard GUI guidelines – fordi brugeren har ikke tid til at lære nye måder at gøre ting på
Der er en række apps, der ikke rammer “The App Moment” – f.eks Utilities, kort-baserede apps, transaktions-orienterede apps m.fl. Men, de samme designregler gælder typisk også for disse.