“The App Moment”

Når vi snakker med kunder, så bruger vi tit lang tid på at snakke om hvornår deres kunder anvender apps, i hvilke situationer apps er computeren overlegen, hvilken “mental tilstand” man skal forvente brugeren er i, når hun bruger apps på telefonen.

I fredags var jeg til en lille konference om App-markedet, hvor Jes Brinch fra e-conomic brugte termen “The App Moment” til netop at beskrive denne situation. (Jeg tror at Jes havde udtrykket fra en anden taler – men jeg fangede ikke lige hvem.)

Ikke alle apps rammer “The App Moment”, men jeg synes alligevel udtrykket er meget rammende.

“The app moment” er:

  • Når man lige har ti minutter hvor man ikke skal noget
  • I toget, i bussen, i venteværelset, når man venter på børnehavebussen
  • Når man godt vil lege med sin telefon, men ikke gider åbne sin computer
  • Når man godt vil underholdes
  • Når man keder sig

Dette sætter nogle klare rammer for hvad der karakteriserer en god app:

  • Den gør een ting, som den gør godt
  • Den åbner hurtigt og leverer værdi med det samme
  • App’en åbner den mest brugte funktion eller side med det samme – menuen gemmes som en valgmulighed
  • Den har et enkelt og overskueligt brugerinterface, fordi man skal kunne bruge app’en i bussen, stående, med handsker på etc.
  • Den følger standard GUI guidelines – fordi brugeren har ikke tid til at lære nye måder at gøre ting på

Der er en række apps, der ikke rammer “The App Moment” – f.eks Utilities, kort-baserede apps, transaktions-orienterede apps m.fl. Men, de samme designregler gælder typisk også for disse.

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69