Koordiner markedsføringen

Markedet for iPhone Apps minder på mange måder meget om markedet for musik. På samme måde som top-10 lister i musikbranchen i årevis har været målet og omdrejningspunktet for markedsføringsindsatsen, så er App Stores top-10 lister afgørende for salget af Apps.

Mange brugere anvender top-10 listerne i App Store som en anbefaling eller som en guide – og derfor har det en selvforstærkende effekt på App salget at komme ind på top-10. Apples App Store har både top-10, top-20 og top-25 lister – men regn med, at det giver faktor tre til fem gange flere downloads at ligge på top-10 listen end at ligge lige under.

Derfor skal markedsføringen af en iPhone App koordineres og samles, så de forskellige markedsføringstiltag sker samtidigt. Ved at gøre dette er der størst chance for at komme ind på top-10 – og derved drage nytte af den selvforstærkende effekt.

På samme måde er det vigtigt at vælge den kategori til en App hvor der er størst chance for at komme ind på top-10. Kategorien skal selvfølgelig være relevant for App’en. Men, hvis der er to kategorier der er lige relevante, kan der være store fordele i at vælge den kategori med mindst konkurrence.

En anden mulighed er at sænke prisen midlertidigt på en App. Dette vil typisk øge salget og dermed øge sandsynligheden for at komme ind på en top-10 liste – og når App’en er på listen, kan man så ændre prisen tilbage til den oprindelige pris.

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69