Soft launch – betyder det, at produktet ikke virker?

Soft launch – betyder det, at produktet ikke virker?

En soft launch er, når vi lægger en ny app live uden at der tændes for markedsføringen samtidig. Vi anbefaler stort set altid vores kunder at starte med en soft launch, fordi det er en mulighed for at sikre at alle integrationer fungerer live, og for at give mulighed for at lave de små justeringer der altid kommer, når appen møder de rigtige brugere.

En soft launch betyder ikke, at appen ikke er klar – det er den. Men det betyder at vi er realister. Vi ved, at med så komplekse og forretningskritiske produkter, som apps efterhånden er blevet, så er der altid noget der kan og skal justeres. Det kan være data, der skal hentes fra et andet system, der ikke er så rent som det datasæt vi brugte i udviklingsmiljøet, det kan være at hjælpeteksterne skal have en tur mere, eller noget helt tredje. Og det kan være, at det data vi får på rigtige brugeres brug af appen gør, at vi gerne vil lave ændringer.

Ønske-scenariet i en soft launch er, at 100-1.000 brugere henter appen, og tager den i brug. Udover de justeringer reel brug kan afstedkomme, så er det også en mulighed for at få input til, hvordan markedsføringen af appen kan ramme netop det, som de nye brugere er glade for.

Forskellen på en beta test og en soft launch

En beta test er, når man frigiver appen til en lukket gruppe af brugere. Brugerne er bevidste om, at produktet ikke er 100% færdigt, og at det er hensigten med beta testen at finde fejl og optimere appen. Det betyder naturligvis at en hel del brugere får appen af se – så den er ikke længere en hemmelighed. Men man får særdeles brugbar feedback ved at sende appen ud i et lukket økosystem af brugere. En beta test kan i ekstreme tilfælde føre til, at man går tilbage og ændrer de grundlæggende præmisser i appen.

Når man går i soft launch, så ved man, at man har den rigtige app. En soft launch er ikke en test, men en måde at sikre sig mod en slåfejl på introskærmen inden man bruger 2 mio på reklame. En soft launch er en stress-test, ikke en produkt-test.

Forløbet i en soft launch

Vi kan godt lide at bruge følgende fremgangsmåde når vi laver soft launch:

  • Dag 1: Appen lægges live – kun udviklingsteam og projektteam ved at det sker.
  • Dag 2-10: Udover det nærmeste team, er det kun downloads ved organisk søgning, der giver downloads. Vi holder øje med live data og evt. crash rapporter.
  • Dag 10-20: Kundens organisation opfordres til at hente appen, med den afledte effekt det har, når de fortæller deres omgangskreds om den.
  • Efter 20-30 dage har vi som regel set nok brug af vores app, og den store lancering kan skydes af.

5 gode grunde til at lave en soft launch

  1. Du er sikker på at alt kører som det skal, inden det vælter ind med kunder i appen. Ofte følger der andre processer med, end de som appen tilbyder, f.eks. support, håndtering af salg eller profiler i andre systemer end appen, og måske endda levende mennesker, der går ind i butikker ude i den virkelige verden.
  2. Du ved, hvad brugerne bedst kan lide i din app – og kan tilpasse markedsføringen inden du bruger en masse penge på det.
  3. En soft launch kan i visse tilfælde skabe god word of mouth. Nogle typer brugere elsker at have opdaget en god app selv, inden der har været lavet presse på den.
  4. Din egen organisation har lært appen at kende og kan svare på spørgsmål fra kunder, selvom de ikke er direkte involveret i projektet.
  5. En lancering (“hard launch”) kan du kun gøre én gang for én app. Du kan i princippet lave flere bølger i en soft launches.

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69