Blog

Greener Pastures 5 års reception

Invitation til reception – Greener Pastures fylder 5 år!

I august fylder vi 5 år, og det fejrer vi med en reception i caféen i SOHO torsdag d. 20. august fra 16-18, hvor vi byder på lidt godt til ganen.

Hvis du vil være med til at fejre os, skal du sende din tilmelding til yeliz@greenerpastures.dk

Vi glæder os til at se både kunder, familie og venner

Greener Pastures Wordbase

Wordbase – 1 million downloads og over 120.000 daglige brugere

Spillet Wordbase indstilles til Danish Digital Awards i år og i den forbindelse er brugerne blevet talt op. Der er nu næsten 1 million downloads og over 120.000 daglige spillere. Det sætter pres på både servere, kravene til brugervenligheden og håndteringen af alverdens devices – men det er en sand fornøjelse at arbejde på et projekt med så meget smæk på.

Læs videre…

tv2mad app

TV2 Mad – dagens release

I dag lancerer TV2 deres seneste app, TV2 Mad. Appen skiller sig ud fra mængden af opskriftsapps ved at være uhyre simpel og ved et brugerinterface hvor man på ingen tid kan bladre igennem opskrifter og lave sin egen favoritliste.

Opskrifterne i TV2 Mad kommer selvfølgelig fra TV2s madunivers – blandt andet med opskrifter fra deres mange madudsendelser.

Vi har udviklet appen sammen med bureauet Reload og TV2s app-afdeling.

Læs videre…

Greener Pastures siger tak for 2014

Tak for et rigtig godt 2014

Vi takker af for i år og holder en, synes vi selv, velfortjent juleferie. Og her vil vi benytte lejligheden til at takke kunder og samarbejdspartnere for et rigtigt godt samarbejde i 2014. Vi håber meget at vi kan fortsætte det gode samarbejde i 2015.

2014 har været et rigtigt godt år for Greener Pastures. En hurtig optælling i vores Ticket-system viser at vi i 2014 har arbejdet på 70 forskellige apps. Uden at vi har lavet, eller har kunnet lave, en sammentælling, så ved vi, at de apps vi har udviklet i år er blevet downloadet og brugt millioner af gange. Og for tredje år i træk vokser Greener Pastures med ca. 20%. Begge dele er vi stolte over.

Læs videre…

Greener Pastures samarbejder med Udenrigsministeriet

Greener Pastures udvikler app for Udenrigsministeriet

Greener Pastures har vundet udbuddet “App til danskere i udlandet” udbudt af Udenrigsministeriet.

Målet med appen er at styrke sikkerheden og forbedre servicen for danskere i udlandet ved at give adgang til Udenrigsministeriets rejsevejledninger, ved at skabe en ny og mere direkte kanal til danskere i katastrofeområder og ved at styrke relationen mellem Udenrigsministeriet og rejsende danskere.

Læs videre…

folkemodet app

Folkemødet app 2014

Så er det i den kommende weekend at landets politikere, mediefolk og folk med en sag tager til Allinge og debatterer og socialiserer på årets Folkemøde. Igen i år har vi udviklet Folkemødets app, som holder styr på deltagere, events og sponsorerer.

Skal du til Bornholm, eller er du bare nysgerrig, så kan du hente appen til iPhone, Android eller Windows Phone. Læs videre…

Greener Pastures wwdc line

Dag to og tre på WWDC

Der er mange mennesker til WWDC, og køerne kan godt blive lidt lange til de mest populære sessions.

De næste to dage på WWDC er gået med en masse indlæg, hvor der er blevet gået mere i dybden med de nye ting i iOS 8 og med at snakke med andre udviklere. Der er ét spørgsmål, der næsten altid bliver stillet, når to udviklere snakker sammen på WWDC: “hvad synes du så om Swift?”

Læs videre…

Dag 1 på WWDC

Så kom den længe ventede keynote-tale på Apples udviklerkonference, WWDC, i San Francisco. Og der har været mange rygter om, hvad Apple ville annoncere – der har for eksempel været talt og skrevet meget om et iWatch og en ny, større iPhone.

Men der kom overhovedet ikke noget nyt hardware – hverken smart watches, større telefoner eller nye computere.
Læs videre…

Travlt forår – her er et par af vores projekter

Vi har haft et travlt forår med masser af projekter for både nye og eksisterende kunder. Der går altid lidt tid fra vi er færdige til marketing er klar og appen skal lanceres. Så derfor er det altid et behageligt gensyn når appen er på Google Play eller Apple App Store.

Her følger et par af de nye projekter, vi har arbejdet med, som er lanceret.

Læs videre…

Android Ice Cream Sandwich

Fra Gingerbread til Ice Cream Sandwich – Android 4.0 er den nye ”mindste fællesnævner”

Indtil for nyligt har vi udviklet de fleste Android apps til Android OS version 2.3. Dette skyldtes at en større del af alle Android-devices stadig kørte version 2.3 og at der stadig blev solgt Android-devices der kun kunne køre version 2.3.

Dette er heldigvis nu stort set slut – og ifølge Google kører 81% af alle Android devices per d. 1/4 version 4.0 eller nyere .

Læs videre…

Hvordan og hvor gemmes data i apps – 5 design-patterns

Når man designer apps er en vigtig designovervejelse hvor og hvordan data hentes og lagres. Det lyder måske som en nem beslutning, men det er det faktisk sjældent. Valget kan være afgørende for hvor brugervenlig en app er, hvor godt den virker offline og hvor hurtig den føles.

Med andre ord et vigtigt designvalg – som ikke desto mindre ofte ikke fylder så meget i designprocessen. Læs videre…

Photo by Dan Leveille / Google Glass / Greener Pastures

Mens vi venter på … wearables

Hvis der er en ting, vi er gode til i IT-branchen, så er det at snakke rigtig lang tid om den næste hippe teknologi. Helst lang tid før man kan købe den og før nogen ved præcist, hvad der vil blive lanceret. Lige for tiden er et god bud på ”the next big thing”, det som på nydansk kaldes ”Wearables”. Wearables er helt simpelt små gadgets, som man på den ene eller anden måde kan fastgøre til kroppen.

Læs videre…

Test og kvalitetssikring af Android-projektet

En af de spændende udfordringer ved at udvikle Android apps er at håndtere de mange forskellige devices, skærmstørrelser og operativsystem-versioner som findes. I skrivende stund er der 4.738 forskellige Android devices – og det kan være lidt af en udfordring.

Vi oplever især denne udfordring ved kunder der er meget følsomme overfor fejl og fravalg, som kan ekskludere nogle få brugere, og ved bureauer eller designere som ønsker at kontrollere brugeroplevelsen meget præcist.

Læs videre…

Huskeseddel til iOS App Store upload

Når man har arbejdet i et par måneder på at designe og udvikle en app, så er det er altid rart når næste skridt er at få appen uploadet. Dette er typisk en fase hvor der skal indsamles forskelligt materiale og tages endelig stilling til kommunikationen omkring appen.

Her er en lille huskeseddel over hvilket materiale der skal produceres forud for en iOS App Store upload og et par gode råd til de enkelte dele.

Læs videre…

Realdania Kiosk

Case: Realdania bruger app som kiosk-løsning

Realdania udviklede for et lille års tid siden appen Realdania Projekter. Appen viser kort fortalt Realdanias mange aktiviteter ud fra en geografisk eller tematisk opdeling. Appen indeholder et stort fotografisk materiale, som er prioriteret højt i appens design.

Realdania ville gerne bruge appen til at præsentere deres projekter i deres reception, på møder mv.

Læs videre…

Jens Willy og iBeacons

iBeacons er en ny ting i Apples iOS 7. Helt grundlæggende, så er en iBeacon en lille Bluetooth-enhed, som bruges til at fortælle en app, at den er i nærheden af enheden.

Der er ikke noget nyt i, at en app kan finde ud af, hvor den befinder sig – det kan den også bruge GPS og WiFi til. Men det virker rigtig dårligt indendørs. iBeacons, derimod, virker fint indendørs og med meget stor præcision.

Læs videre…

Nye muligheder med kort i iOS7

Den syvende version af operativsystemet iOS er netop blevet frigivet og vi har sevfølgelig smugkigget på de nye muligheder via beta-versionen. For hver ny opdatering af iOS er der en del nyheder på overfladen – nyt design, nye apps, nye funktioner i Apples apps – men der er samtidig endnu flere nye muligheder i de forskellige programmerings-interfaces, som man kan udvikle apps med.

Læs videre…

iPhone trends 2010 versus 2013 – Vi ser på Kforums app

Hen over sommeren har vi givet Kommunikationsforums iPhone app et større serviceeftersyn. Sammen med Social Square udviklede vi første version af Kforums app tilbage i 2010, og appen er stort set ikke blevet ændret siden da. På de tre år der er gået, er der sket en hel del på app-fronten. På den måde er Kforums app en god case til at illustrere hvordan trenden for, hvordan en app skal tage sig ud og opføre sig, har ændret sig på de 3 år.

Læs videre…

Smartwatches

Smartphones har unægteligt ændret måden, vi bruger telefoner på. Hvor mobiltelefoner før kun blev brugt til at tale i, er telefoni nu en sekundær funktion i det, der er blevet til en kalender, notesbog, spillemaskine, musikafspiller, kort, kamera, radio, emaillæser, klient til Facebook og Twitter (det er de ti sidste apps, jeg har brugt i min telefon – telefon-appen er ikke blandt dem) og et utal af andre ting

Læs videre…

Android udvikler

Vi søger Android udvikler til vores team

Vi får flere og flere udfordrende Android-opgaver og vil derfor udvide vores Android-team med endnu en dygtig Android-udvikler. Så er du – eller kender du – vores næste Android-udvikler så hører vi meget gerne fra dig.

Greener Pastures udvikler Android apps for vores kunder. Vores projekter er dejligt korte – tit 3-6 måneder fra første kundemøde til at appen er klar på Google Play eller Apple App Store. Vi laver de fleste projekter i små teams – nogle gange sammen med kunden eller med et bureau – og udvikler tit både iOS, Android og Windows Phone apps i samme team.

Læs videre…

Mirsk app for Android og iOS

Når en diktafon skal mere end at diktere

Vi har haft fornøjelsen at udvikle en iPhone-diktafon til Medico-virksomheden Mirsk.

Der er allerede masser af gode diktafoner på både App Store og Google Play. Der hvor Mirsk’ løsning adskiller sig er, at den hænger sammen med en backend hvor sekretærer og andre kan transkribere og videreformidle de indsendte diktater. Dvs. Mirsk’ løsning indeholder både selve diktafonen og en styring af workflowet omkring det enkelte diktat.

Den store værdi for brugerne af Mirsk’ løsning ligger således på backend’en – hvor Mirsk har opbygget et stort system til at hjælpe med transkriberingen og styre den efterfølgende proces. iPhone appen udvider dette system – og øger rækkevidden og nytten af systemet.

En udfordring i projektet har været at brugerne – læger, advokater og andre der bruger diktering som arbejdsredskab – har store krav til brugervenligheden og til hvor let det er at lave et diktat. Derfor har vi sammen med Mirsk arbejdet meget på at få designet og GUI’en til på samme tid at være genkendelig og let at bruge.

Værdien for Mirsk’ brugere er først og fremmest, at hvor de før skulle starte en PC op for at kunne lave et diktat og var tvunget til rent fysisk at lave diktater foran deres PC – så kan de med iPhone-versionen lave diktatet på gangen umiddelbart efter at have besøgt en patient, i bilen på vej hjem eller hvor det nu passer dem. Samtidig er der “langt kortere” til at lave diktatet – fordi lægen eller advokaten har telefonen med overalt. Dermed bliver informationen i diktatet mere præcis.

Realdania Projekter – iPhone, iPad og Android app

For Realdania har vi udviklet en iPhone, iPad og Android app.

Realdania, In2media og Greener Pastures har stået for konceptet, In2media har designet, Oxygen Software har udviklet API’et og vi har lavet iOS og Android-koden og Realdania har projektledet og samlet trådene.

Realdania-2

Målet med appen er at kommunikere hvilke projekter Realdania støtter, vise fremdriften på de aktive projekter og give et indblik i Realdanias virke og effekt.

Konceptet er bygget op omkring det meget visuelle univers, som Realdania befinder sig i kombineret med en geografisk repræsentation. Dette kommer f.eks. til udtryk i oversigten over projekter, der er lavet som en collage af billeder der hvert repræsenterer et projekt. Denne liste er sorteret geografisk ud fra brugerens aktuelle position.

App skal på samme tid være inspirerende og lokal relevant. Samtidigt har vi tilstræbt at lave en så enkel og ligetil app – og forsøgt at undgå for mange knapper og funktionalitet. Mantraet har været: Vis billeder og undgå knapper.

Målgruppen for appen er først og fremmest alle de interessenter Realdania har kontakt med – arkitekter, politikere, medlemmer, ingeniører, involverede i projekterne – og i anden række den arkitektur- og byudviklings-interesserede bruger.

Appens styrke ligger især i det utroligt stærke billedmateriale som Realdania har og især synes vi at iPad-versionen fungerer godt.

Vurder selv resultatet – vi er slemt stolte af den her. Tjek den på iPhone eller iPad eller på Android eller via Realdanias campaign site om appen.

BiQ app – (business) data at your fingertips

For BiQ har vi haft fornøjelsen at lave en app til at vise erhvervsdata om danske firmaer og forretningsfolk. Målet med appen har været at gøre BiQs enorme datamateriale tilgængeligt helt ude i mødet eller i bilen på vej til mødet. De to apps indeholder de vigtigste data fra BiQs omfattende webinterface. Alle data integreres med telefoniens forskellige interfaces – kort, telefon, adressebog, etc. – så brugeren får det fulde udbytte.

Målgruppen for BiQ er professionelle brugere der har brug for præcise og opdaterede erhvervsdata i deres daglige virke.

Vil du prøve appen skal du have et abonnement BiQ. Dette kan heldigvis fåes gratis på prøve.

BiQ appen er et godt eksempel på at eksisterende data kan bruges i nye sammenhænge eller i nye situationer – og på den måde supplere eksisterende eller skabe nye services.

device-2013-01-03-115458 device-2013-01-03-115548

 

Bedøm selv: hent iPhone versionen eller Android versionen.

Thermo til Android – the simpler approach to weather

De sidste par måneder har vi arbejdet sammen med firmaet Robocat på at lave en Android-version af deres app, Thermo. Robocat står for design, koncept og markedsføring. Vi står for koden.

Under sloganet “Simpler approach to weather” lavede Robocat for nogle år siden iOS-versionen af Thermo. Thermo er et termometer der helt simpelt viser temperaturen udenfor, temperaturen igår og hvor koldt eller varmt det føles.

Thermos design er i den grad Skeuomorphism og bruger bl.a. elementer som glas, læder, træ og metal.

iOS-versionen af Thermo er blevet massivt downloadet og Thermo er gået fra at være en app til et lille univers med specielle delingsmuligheder, add-ons etc. Og der er nogle vilde udvidelser på vej.

Udfordringen i forhold til Android-versionen har været at konvertere iOS-designet, og især Skeumorphism-stilen, til Android. Derudover er iOS-designet meget baseret på “pixels” – og det passer rigtigt dårligt til Android-verdenens mange modeller og skærmstørrelser og standard GUI-elementer.

Resultatet er ude nu og vi er pænt stolte af denne app. Der er en del hjerteblod i det her projekt. Vi har ingen forventninger om at få dækket udviklingsomkostningerne, men det har været en fornøjelse at lave appen. Økonomien bag Thermo er en kombination af in-app purchase, add-ons og annoncer.

Men bedøm selv ved at hente Thermo fra Google Play. Og, vi vil som altid meget gerne have feedback hvis du har problemer med eller ønsker til appen.

13 grunde til at Apple afviser apps

Den anden dag afviste Apple en app, vi har arbejdet intenst på i de sidste tre måneder. Kunden og vi blev lige et øjeblik bekymrede. Heldigvis var grunden til at Apple afviste appen en detalje: vi havde ændret en smule på designet af iOS 6 standard delingsfunktionen. Vi ændrede hurtigt appen; ændringen gjorde ikke appen dårligere, og Apple var heldigvis hurtig til at godkende den – så vi nåede vores deadline.

Grunden til at Apple – og Google og Microsoft for den sags skyld – afviser apps er først og fremmest, at de ønsker, at apps ikke crasher eller kompromiterer brugernes data. Derudover ønsker de, at brugerne på netop deres platform får den bedste brugeroplevelse. Og så er der også en række hensyn til deres forretning, der også spiller ind.

Vi har fået afvist – men altid senere godkendt – en række apps. Så vi holder selvfølgelig øje med, hvad der kan være en årsag til at apps bliver afvist. I den danske debat er der mest fokuseret på, hvorfor Ekstrabladets og Peter Øvigs Hippie får afvist apps og e-bøger pga. amerikansk moral i forhold til nøgenbilleder. I praksis er det typisk helt andre grunde, der gør ,at Apple afviser apps.

Her er en liste over de mere typiske grunde til afvisninger: Læs videre…