Når en diktafon skal mere end at diktere

Vi har haft fornøjelsen at udvikle en iPhone-diktafon til Medico-virksomheden Mirsk.

Der er allerede masser af gode diktafoner på både App Store og Google Play. Der hvor Mirsk’ løsning adskiller sig er, at den hænger sammen med en backend hvor sekretærer og andre kan transkribere og videreformidle de indsendte diktater. Dvs. Mirsk’ løsning indeholder både selve diktafonen og en styring af workflowet omkring det enkelte diktat.

Den store værdi for brugerne af Mirsk’ løsning ligger således på backend’en – hvor Mirsk har opbygget et stort system til at hjælpe med transkriberingen og styre den efterfølgende proces. iPhone appen udvider dette system – og øger rækkevidden og nytten af systemet.

En udfordring i projektet har været at brugerne – læger, advokater og andre der bruger diktering som arbejdsredskab – har store krav til brugervenligheden og til hvor let det er at lave et diktat. Derfor har vi sammen med Mirsk arbejdet meget på at få designet og GUI’en til på samme tid at være genkendelig og let at bruge.

Værdien for Mirsk’ brugere er først og fremmest, at hvor de før skulle starte en PC op for at kunne lave et diktat og var tvunget til rent fysisk at lave diktater foran deres PC – så kan de med iPhone-versionen lave diktatet på gangen umiddelbart efter at have besøgt en patient, i bilen på vej hjem eller hvor det nu passer dem. Samtidig er der “langt kortere” til at lave diktatet – fordi lægen eller advokaten har telefonen med overalt. Dermed bliver informationen i diktatet mere præcis.

2 kommentarer

  1. Kristoffer Andersen

    Interfacet fungerer fremragende, ingen tvivl om det. Dog savner jeg at krypteringen står i centrum, vi snakker trods alt om professionel diktering.

    Ydermere, og det er vel egentligt den sædvanlige anke, så er en smartphone altså ikke velegnet som diktafon. Mikrofonen er simpelthen ikke god nok, og opkald undervejs er et evigt forekommende problem.

    Mvh

    Kristoffer Andersen

  2. Jakob Mikkelsen Author

    Hej Kristoffer

    Der er skam al den kryptering i Mirsk appen som man kan lave – og den sender data via https/SSL.

    Mht. afbrydelser – f.eks. ved indkommende telefonopkald – så har vi forsøgt at håndtere det så godt som muligt ved at give brugeren mulighed for at fortsætte med dikteringen umiddelbart efter opkaldet.

    Mht. lydkvaliteten – så er det jo lidt det man “betaler” for fordelene ved altid at have en diktafon ved hånden i stedet for at have et stykke dedikeret hardware. Med et headset bliver det bedre – men det er klart at det ikke er på niveau med en dyr diktafon.

    Tjek https://www.hostedmirsk.com hvis du vil vide mere.

    Mvh

    Jakob

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69