Tak for et rigtig godt 2014

Greener Pastures siger tak for 2014

Vi takker af for i år og holder en, synes vi selv, velfortjent juleferie. Og her vil vi benytte lejligheden til at takke kunder og samarbejdspartnere for et rigtigt godt samarbejde i 2014. Vi håber meget at vi kan fortsætte det gode samarbejde i 2015.

2014 har været et rigtigt godt år for Greener Pastures. En hurtig optælling i vores Ticket-system viser at vi i 2014 har arbejdet på 70 forskellige apps. Uden at vi har lavet, eller har kunnet lave, en sammentælling, så ved vi, at de apps vi har udviklet i år er blevet downloadet og brugt millioner af gange. Og for tredje år i træk vokser Greener Pastures med ca. 20%. Begge dele er vi stolte over.

I 2014 har de store projekter for os bl.a. været spillet Wordbase for Aller, værktøjet Flytteplanen for DONG og Nykredit, ReSound Relief for GN ReSound, appen Lommebudget for Penge- og Pensionspanelet, GoCook for Coop, Min Citroën og Saga Furs’ Fashion app.

Vi har også udviklet en række apps til iværksættere og mindre forretninger. Bl.a. Byhøst, Mirsk, TimeLog og mange flere. Og så har vi vedligeholdt de mange apps vi har udviklet siden vi startede i 2010.

2014 var også året hvor vi for alvor har løst en række server-opgaver til at håndtere dataene i apps.

Mange apps er udviklet i samarbejde med bureauer – bl.a. Designit, OMI, Konstellation, Nine Consult, Daman og en række andre stærke spillere i markedet.

I løbet af året har vi udvidet både vores iOS-, Android- og Server-team – og vi har netop i december ansat endnu en projektleder og Greener Pastures tæller nu 13 mand m/k.

Retningen for Greener Pastures har ikke ændret sig i 2014. Vi satser forsat på at være et app bureau der kan håndtere alle facetter af appudvikling: Fra konceptudvikling over grafisk design og UX til den konkrete udvikling af iOS- og Android apps med tilhørende server-løsninger. Cirka halvdelen af vores opgaver kommer fra bureausamarbejder og cirka halvdelen af vores opgaver udfører vi direkte for kunden.

Når vi nu sidder og kigger på listen over de 70 apps, vi har arbejdet på, så er der et par tendenser, der træder frem her i 2014:

Branded Utility
Årets tema hos og i app-branchen generelt har været Branded Utilities. Branded Utilities er, når virksomheder tilbyder gratis ekstra-ydelser eller services, der ligger på kanten af deres forretningsområde. De klassiske eksempler er Michelin-guiden og Karolines Kogebog. Sammen med sociale medier har apps vist sig at være en glimrende platform for Branded Utilities, fordi det er en billig og effektiv måde at få kontakt til firmaernes kunder på en ny og i mange tilfælde særdeles innovativ måde. Samtidig er smartphones en perfekt platform til en række af de små daglige opgaver.

I 2014 har vi bl.a. udviklet Branded Utilities for GN ReSound, Saga Furs, Coop, myNNIT og Nykredit/DONG.

Web og native – ikke web eller native
Flere og flere af de apps vi udvikler inkluderer HTML-elementer på den ene eller anden måde. For et par år siden var der meget snak om native apps versus web apps. Der tegner sig nu mere et billede af, at native apps og web apps bruges hvor de hver især giver mening, og at flere native apps integrerer web-elementer. Helt simpelt kan det siges at web apps er bedst til at præsentere data især hvis der er tale om indhold der skal formatteres. Og native apps er bedst til de opgaver der kræver en dybere integration med telefonens hardware.

Medico-apps
En forholdsmæssig stor del af de apps vi har udviklet i 2014 er relateret til medico-området. Vi har udviklet en app til at hjælpe unge gigtpatienter, en app til at hjælpe tinnitus-ramte og en række apps til intern brug hos især Novo Nordisk.

Vi venter stadig på Windows Phone
Her hos Greener Pastures udvikler vi native apps til iOS, Android og Windows Phone. Men efterspørgslen efter Windows Phone er meget svag, hvorfor langt de fleste af vores projekter først og fremmest er til iOS og Android.

Værdi og forretning mere centralt
En positiv udvikling i år er, at der mere end tidligere har været fokus på forretningsmålene og integrationen af apps i den eksisterende forretning end før. På samme måde oplever vi flere projekter hvor man ikke bare integrerer måle-værktøjer som Google Analytics og Flurry, men hvor der også reageres på analyserne og apps’ne justeres i forhold til den feedback der kommer fra brugernes brug.

Disse trends er selvfølgelig blot hvad vi har oplevet og ikke baseret på nogen større undersøgelse. Men, mon ikke det er godt dækkende for hvor app-feltet er på vej hen ligenu.

Skriv en kommentar

 
Af Jakob Mikkelsen
jakob@greenerpastures.dk
+45 70 26 00 69